“1” og eSingle i Dolby Atmos
“Spatial Audio” – omsluttende lyd – er et begrep som er muliggjort av surround-teknologien Dolby Atmos. Den er nå nedskalert sånn at den faktisk kan nytes i to-kanals lyd, til og med i ørepropper.
Nå kommer “1” i Spatial Audio, samt “Strawberry Fields Forever” i anledning singlens jubileum.
Surround-lyden fra Dolby Atmos oppsto som en nyvinning i kinoene, der man kunne ha flere kanaler enn de tradisjonelle 5.1 og 7.1 som man hadde blitt så vant til. For hvorfor kom ikke lyden også ovenfra? Jo det løste man ved å plassere høyttalere i taket i tillegg til de som var foran, på sidene og bak. I tillegg så la man til flere høyttalere på sidene som ikke spilte det samme, men som lyden kunne vandre mellom. På den måten kunne en flues summing rundt i lokalet gjengis slik at man til en hver tid skjønte hvor den var og hvordan den bevegde seg – spatial audio.
Så kom Dolby Atmos til hjemmekinoanleggene. Ved å enten montere et par høyttalere til i taket eller la Dolby Atmos illudere – late som – om lyden kom ovenfra så fikk man en lydopplevelse som omsluttet en på en helt ny måte i forhold til de tidligere surroundsystemene.
Men så kom stereoanleggene hvor man greide å gjengi surroundlyd ved at Dolby Atmos simulerte opplevelsen. Likeså hodetelefoner og lydplanker, for ikke å snakke om de bittesmå innebygde høyttalerne i moderne flatskjerm TVer!
Og dit teknologien går, kommer også Beatles. «Get Back» dokumentarserien var i Dolby Atmos for Disney+ abonnenter med de rette anleggene og koblingene og Blu-rayen kommer også med denne lydmuligheten.
Sist i februar annonserte Beatles via sosiale medier som Instagram og Facebook at man hadde utgitt samlealbumet “1” i Dolby Atmos på de digitale plattformene Apple Music, iTunes Store og Tidal.
I tillegg kom singlen “Penny Lane” / “Strawberry Fields Forever” ut som en såkalt eSingle. Hyggelig at Beatles tenkte på å gi ut denne singlen i samme slengen, siden “Strawberry Fields Forever” jo burde ha vært med på “1” ifølge alle skikkelige menneskers oppfatning.
The Beatles’ “1”: Lenke
The eSingle: Lenke
Se dette innlegget på Instagram
Samleplaten 1 ble først utgitt i 2000 og serverer 27 av bandets singler, som alle nådde nr. 1 i USA eller Storbritannia. Mens de fire jubileumsutgavene av Sgt. Pepper, White album, Abbey Road og Let It Be har fått slike omsluttende mikser de siste årene som en del av jubileumsutgivelsene, markerer 1-samlingen debuten for mange av Beatles’ tidligste hits i “Spatial Audio” som er virkeliggjort med teknologien til Dolby Atmos.
Det er Giles Martin som som vanlig står bak disse miksene. «”Strawberry Fields” var min fars stolteste arbeid som produsent,» sa Martin på en pressekonferanse i anledning denne utgivelsen, «fordi det var to forskjellige opptak i to forskjellige hastigheter [kombinert sammen]. Han la på strykerne … han skapte denne tingen. Og det er en nydelig historie – de snakket ikke sammen på en stund [på 1970-tallet] av forskjellige grunner, men John Lennon tok kontakt med ham måneden før han døde, og faren min dro for å besøke ham i Dakota Bygning. De tenkte på å jobbe sammen igjen, og John sa: “Du vet, jeg vil gjerne gå tilbake og spille inn alt ordentlig denne gangen.» Og faren min sa: “Hva?!” Og han sier “Kom igjen, vi kunne sannsynligvis gjort mye bedre denne gangen.” Faren min sier: “Hva med «Strawberry Fields?”, og John sa “Spesielt «Strawberry Fields!”»
Nå tror vi kanskje at Giles har blandet kortene litt når det gjelder fortellingen om hans far og samtalen med John Lennon der John spesielt nevner “Strawberry Fields Forever” som en av de han er misfornøyd med og gjerne skulle ha spilt inn på nytt. Den samtalen fant nemlig sted, ikke i Dakotabygningen men mest sannsynlig på Beverly Hills Hotel i Hollywood tidlig i mars 1974, mens Lennon bodde i Los Angeles sammen med May Pang. George Martin var i Los Angeles og mottok en Grammy for beste arrangement på Wings’ “Live And Let Die” 2. mars 1974. Lennon forteller om møtet med George Martin i et radiointervju han gjorde i september 1974 etter at han og May hadde flyttet tilbake til New York.
Men tilbake til Giles Martin: “Så arven og betydningen av den sangen for meg personlig er enorm – og så tar du flersporsbåndet og lurer på: “OK, hvordan lager jeg Spatial?” For meg passer den sangen til Spatial Audio-verdenen, den passer for fall. i det. Nothing is real – det er det replikken sier i sangen – og da passer [Spatial] den. Da jeg gjorde dette arbeidet, var det den jeg husket … jeg la det inn i AirPod Maxs og sa: ‘Dette fungerer virkelig, dette fungerer virkelig. OK, hør, folkens, dette er grunnen til at denne teknologien burde eksistere; “Strawberry Fields” er grunnen til at dette burde eksistere.”
. Her er en video der Dolby Atmos blir forklart.
Siste kommentarer