Chris Thomas i Oslo

Chris Thomas under seansen i Oslo

Søndag 8. desember 2024 hadde vi gleden av å overvære en seanse i Oslo med Chris Thomas som gjest. Det hele foregikk i et mørkt lokale kalt “Himmel” i rockestedet “Blå” og var et arrangement av “Classic Album Sundays”. Denne gangen annonserte de med at de lot albumformatet ligge, og heller konsentrerte seg om singler. 

Vi tok med oss et par Wings-singler fra “Back To The Egg”, som Chris Thomas jo hadde vært med og produsert sammen med Paul. Det viste seg å være kun et visuelt innslag, for verten, DJ Kent Horne hadde valgt å spille singlekuttene fra sin iPhone. Enn videre var dette via strømming, og vi vet jo at på strømmetjenestene er det de nye stereomiksene som dukker opp – ikke mono singleversjoner. Det gjaldt i hvert fall de sangene med Beatles som ble spilt. Chris Thomas kvitterte med å si at når det gjelder Beatles så er det mono som gjelder. Det var de miksene Beatles var med på og passet på at ble slik de ville, stereoversjonene overlot de til studioteknikerne å mikse på egen hånd.

Valget med å strømme fra iPhone i stedet for å spille fysiske plater falt ganske i fisk både på grunn av at programlederen fiklet med iPhonen sin under strømming og dermed forstyrret og avbrøt noen av sangene, samt da det var dårlig forbindelse og man måtte vente på at sangen skulle starte.

Chris Thomas var i det hele tatt ikke så interessert i stereo i utgangspunktet, han foretrekker å se hele bildet på en gang, ikke litt fra høyre og litt fra venstre. «Og ikke få meg til å snakke om Dolby Atmos,» sa Thomas og viste med all tydelighet hvilken forakt han hadde for det påfunnet. Han hadde heller intet til overs for all den remiksingen av gamle klassiske album som foregår for tiden.

Wingssinglene vi hadde med oss.

Det var i 1965 at Chris Thomas (f. 1947) tok kontakt med George Martin for å få råd, og Martin anbefalte ham å ta kontakt med EMI. Han gjorde ikke det, men tok igjen kontakt med Martin i 1967, og fikk jobb som altmuligmann og etter hvert ble han med på opptak med The Hollies.

I 1968 var han assistent til George Martin da The Beatles lagde “The Beatles” (aka “det hvite dobbel-albumet”). Han og lydtekniker Geoff Emerick kom imidlertid ikke noe godt overens. Under innspillingene tok George Martin seg en ferie, noe som medførte at Thomas måtte ta over midlertidig som produsent. Både da og før måtte Thomas jobbe med deler av et fragmentert band, slik at han og Martin kunne jobbe med forskjellige bandmedlemmers bidrag.

Selv vil ikke Thomas si at han var produsent på albumet, men han hjalp til med “Happiness Is A Warm Gun”, “Piggies” (der han spilte cembalo), “The Continuing Story of Bungalow Bill” (der han spilte mellotron) og “Savoy Truffle”. “Piggies” ble avspilt under Oslo-eventet. Dette med å bidra som musiker har han fortsatt med videre i sin karriere som produsent. Han har vært involvert i plater med bl.a. Procol Harum, Pink Floyd, Roxy Music, Sex Pistols, Elton John og Inxs, for å nevne noen.

Etter «White album» deltok Thomas på innspillingen av “Old Brown Shoe” og “Let It Be” (sangen).

På “Abbey Road” albumet var Chris Thomas involvert i “I Want You (She’s So Heavy)”, “Octopus’ Garden”, “Something” og “Oh! Darling”. En med hver Beatle der altså. “Something” ble spilt i Oslo.
Han fortalte at under innspillingene av “Oh! Darling” for “Abbey Road”-albumet hadde han spurt Paul om hvorfor han skulle gjøre skrikestemmen sin såpass røff, han hadde jo hatt en slik stemme på “I’m Down”? Paul hadde svart at han ikke lenger greide å frembringe den stemmen. Det mente Chris var tull, han var også medprodusent sammen med Paul under innspillingene av “Run Devil Run” tretti år senere, og mente stemmen til Paul var like rocka da.

Etter Beatles har Thomas jobbet med George Harrison og Paul McCartney. Han programmerte moog for Georges “All Things Must Pass” album og produserte det siste Wings-albumet “Back To The Egg” sammen med Paul.

Sex Pistols LPen “Never Mind The Bollocks” jobbet han med samtidig med at han jobbet sammen med Paul McCartney på konsertfilmen “Rockshow” fra Wingsturneen i 1976. Han fortalte at konsertfilmen var klippet sammen uten å ta hensyn til lyden, noe som gjorde synkroniseringsarbeidet veldig vanskelig, så mye at mesteparten av det du hører på “Rockshow” ble bandet nødt til å spille på nytt i studio.

Han ble konfrontert med at han var hyret inn av Paul som medprodusent på “Back To The Egg” fordi han hadde produsert Sex Pistols og at Paul ville ha ham med fordi han ønsket at det nye Wings nå skulle fremstå mer i takt med tiden. Dette etter at det forrige albumet “London Town” hadde blitt kritisert for å ha vært for soft av datidens musikkritikere i England. Dette benektet Thomas, han var hyret inn av Paul som en naturlig konsekvens av arbeidet med “Rockshow”. Chris Thomas var forøvrig ikke plaget av skylapper når det gjaldt musikkgenre, det mente han kun journalister drev med.

Noen av de mange albumene Chris Thomas har vært involvert i.

Chris Thomas hadde faktisk nylig vært i Paris og besøkt Paul under turnéen der og overvar konserten på onsdag. Han syntes det hadde vært en flott konsert og godt sammensatt. Det er jo en kunst å lage en såpass lang konsert, et format som er perfeksjonert av Bruce Springsteen, mente Thomas. Han var forøvrig full av lovord om Paul, som han kalte “et ekstraordinært menneske”. Som produsent mente han imidlertid at han og Paul overflødiggjorde hverandre, siden de hadde de samme ideene. Vi spurte om det var slik at Paul kom til studio med en ferdig følelse av hvordan en komposisjon skulle arrangeres, men det benektet Chris Thomas. Paul var åpen for forslag.

Legg inn en kommentar