Chris Thomas – Osloarrangement flyttet til lørdag
Plateprodusent Chris Thomas besøker Oslo, og arrangementet til Classic Album Sundays som tidligere var satt til fredag 23. juni er nå flyttet til dagen etter, altså lørdag 24. juni kl 14.00 på Kulturhuset i Youngsgate 6. Dørene åpner en time før programstart.
Lytteklubben Classic Album Sundays og Stabekk World Forum presenterer produsent CHRIS THOMAS (del 1: The Beatles ‘Abbey Road’ + del 2: Øvrig diskografi) // Laboratoriet (Kulturhuset) // lørdag 24. juni kl. 14
// Chris Thomas, Anne Lise Frøkedal, Rumi Rafael, Jan Christian Mollestad, Kent Horne
PROGRAM
13.00 dørene åpnes
14.00 Prat m/Chris Thomas
14.30 Albumlytt ‘Abbey Road’ (spilletid 47:03)
15.20 Prat og lytt (fra øvrig diskografi) m/Thomas og de andre gjestene
16:15 Q&A med publikum
Hør historiene bak The Beatles ‘Abbey Road’ og flere av favorittplatene dine fra en av tidenes viktigste musikkprodusenter, Chris Thomas.
Gjennom legendariske innspillingsrom som EMI Recording Studios, Abbey Road Studios, AIR og Trident har han vært med å skru ihop klassikere som The Beatles’ White Album og Abbey Road, Pink Floyd’s Dark Side of the Moon, John Cale’s Paris 1919 og flere av Roxy Music-skivene, punkklassikeren ‘Never Mind the Bollocks, We’re the Sex Pistols’, INXS’ Kick og Different Class med Pulp.
Thomas produserte fire av låtene på Abbey Road (I Want You (She’s So Heavy), Octopus’s Garden, Oh! Darling og Something) i tillegg til ulike roller på en rekke album med The Beatles, Wings og soloprosjekter med billene fra Liverpool.
Han har hatt en finger med i flere paradigmeskifter og skjellsettende utgivelser gjennom over et halvt århundre av rockehistorien. Hans produksjoner inkluderer både det rå, rebelske, uforskjønnede og avantgarde, og det symfoniske, nydelige og storslåtte. Han har manet fram noen av de mest vidunderlige øyeblikkene i rockehistorien sammen med artister som ikke alltid hadde en like god plan for hva de skulle feste til tape.
BEATLES – JAPAN – FRØKEDAL
I tillegg til å høre hele albumet fra begynnelse til slutt slik vi pleier tar vi oss tid til å høre flere eksempler fra diskografien til Thomas og dveler ved noen av dem som har hatt størst betydning ved siden av The Beatles; Roxy Music, Sex Pistols, Pink Floyd, Pretenders og Pulp, men også mindre kjent musikk, som blant annet vil bringe oss til Japan 1974.
Thomas produserte nemlig også plater med Sadistic Mika Band midt på 70-tallet, en både direkte og indirekte årsak til en bølge av revolusjonerende utgivelser fra øyriket – frigjørende, eksperimentell jazz, prog, elektro, funk, synth og City Pop som forandret måten omverdenen forholdt seg til “musikk fra Japan” på.
Fra å bli sett på som en parantes i popsammenheng, forbundet med stedstypisk tradisjonsmusikk, sprang det etter SMB’s første 2-3 utgivelser ut et vell av band som blandet japanske særegenheter med vestlige popmusikalske grep, og dj’ene i vår sfære satte stiften på skiver fra Yellow Magic Orchestra med Haruomi Hosono, Yukihiro Takahashi og Ryuichi Sakamoto, og artister som Itsuro Shimoda, Isao Tomita, Pizzicato Five, Cornelius og Kuniyuki Takahashi.
I Oslo flere tiår senere, nærmere bestemt juni 2023, er Frøkedal igang med innspillingene av nytt album med ingen ringere enn Chris Thomas på ballen i mikserommet. Om vi er heldige rekker Anne Lise Frøkedal innom oss på tampen av sesjonen, fra rykende ferske innspillinger med Thomas, for å fortelle litt om hva de har holdt på med i studioet den siste uken.
Hva er det ved produksjonsmetodene til Thomas som så tydelig får fram det karakteristiske hos såpass ulike artister som han har jobbet med?
RUMI RAFAEL
Med oss til å reflektere over dette får vi også besøk av artist, gitarist og produsent Rumi Rafael, som ved siden av egne soloprosjekter er med i bandet Kapteinen, og gir snart ut ny musikk på Playground. Hans produksjoner avslører en spesiell elsk til både The Beatles og japansk City Pop. Vi har rett og slett fått med oss en ekte Japan-molekylist i panelet.
JAN CHRISTIAN MOLLESTAD
Rafaels far, filmskaper og filantrop Jan Christian Mollestad, henger seg også på med innspill og spørsmål. Han har gjennom flere år jobbet med en dokumentar som ser på forbindelseslinjene mellom romantikerne på 1820-tallet og hippiene på 1960-tallet, der forholdet til naturen, et utadvendt liv, grasrotbevegelsene og likeverdet mellom religionene kom til uttrykk – fra Byron til Beatles så og si, og har blant annet intervjuet flere viktige musikalske stemmer og bidragsytere til de psykedeliske poputskeielsene på 60-tallet.
ANNE LISE FRØKEDAL
Etter en tid i band som Harry’s Gym og I Was A King har Frøkedal de siste årene latt sin kreative kapasitet som låtskriver få lov å utfolde seg på sterke soloskiver som Spellemannsnominerte Hold On Dreamer (2016), How We Made It (2018) og Flora (2021).
Det blir spennende å høre hvordan en av tidenes lydskruere og en av våre smarteste låtskrivere og gitarister her til gards har opplevd samarbeidet den siste uken.
AUDIOMENY
– PLATESPILLER: Thorens TD 124 DD
– TONEARM: Thorens TD 124
– PICKUP: Thorens SPU 124 (Ortofon)
– RIAA-TRINN: McIntosh MP100
– SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
– STRØMFORDELER: Isol-8
– AKTIVE HØYTTALERE: Kii Three BXT System
Audiomenyen er komponert i samarbeid med Duet Audio.
Classic Album Sundays gir deg muligheten til å høre musikken kontekstuelt, i fellesskap, uavbrutt og med best mulig sonisk gjengivelse.
BILLETTER: Tikkio.com 200 kr
Siste kommentarer