De amerikanske miksene

Ser ut som man kan pelle av koffertcoveret selv på den nye “Yesterday and Today”

Man har beholdt unike amerikanske mikser men erstattet andre spor, inkludert de “duofoniske” sporene som nå vil være fra de nye stereoremasterne.

Man lurer selvsagt på hvilke mikser som er benyttet på den nye amerikanske boksen.
“Disse nye utgivelsene forsøker å gjenskape den unike lytteropplevelsen amerikanere hadde den gangen ved å bevare rekkefølgen, lengden og omslagene. Capitols teknikere på sekstitallet var opptatt av å skape det de mente var den best mulige lyden for avspillingsutstyr på den tiden”

“På grunn av begrensninger i platespillere den gangen ville lydteknikere ofte komprimere lyden ved å øke volumet på de stillere partiene og senke det på de mer bråkete delen av sangene. De skrudde også ned bassfrekvensene ettersom for mye bass kunne få stiften til å hoppe på platene. I noen tilfeller ble romklang tilført for at det skulle høre mer amerikansk ut. På sekstitallet ble plater utgitt både i stereo og mono. Hvis de manglet stereomiksen for en sang fulgte Capitol standard industripraksis for den tiden, ved å skape en simulert stereomiks.”

“Dette ble oppnådd ved å kjøre signalet gjennom to kanaler, skru opp bassen på den ene kanalen, endre diskanten i den andre, asynkronisere kanalene bittelitt og i noen tilfeller legge på romklang. Resultatet ble ofte kalt “Duophonic”. I noen tilfeller ble disse duofoniske miksene lagd, selv når ekte stereomikser var eller snart ville bli tilgjengelige i UK. Sannsynligvis var dette på grunn av korte tidsfrister og tilgjengeligheten av de originale analoge båndene.”

Bare i 1964 ga Capitol ut fem Beatlesalbum!

“For noen monosanger lagde Capitols lydteknikere egne monomikser ved bare å mikse de to kanalene på stereobåndet ned til en monomaster, idet de mente at dette ville gi sangene mer kraft. Det er også mulig at de lagde disse egne monomiksene fordi de kun hadde fått tilsendt stereobåndet. Disse såkalte Type B Monomikser ble benyttet på noen av Capitols tidlige Beatlesalbum, inkluder mange av sporene på ‘Meet The Beatles!,’ ‘The Beatles ’ Second Album,’ ‘The Early Beatles’ og ‘Help!’ soundtracket. Mange av sangene benyttet på de originale amerikanske albumene ble satt sammen fra andre-, tredje- og noen ganger fjerdegenerasjonsbånd.”

Den nye amerikanske boksen kommer ut 20. januar

Selskapet sier at i forberedelsen av denne utgivelsen bestemte de seg for å ikke remastre fra de originale masterteipene til Capitol.

“Å gjøre dette ville ha vært det enkleste, men det ville ikke ha blitt den best mulige lytteropplevelsen.  I et forsøk på å bevare de originale intensjonene til gruppa og produsenten, er de fleste masterne de samme stereo og monomasterne som ble utgitt i 2009 som en del av Parlophone/Apples kjernekatalog, alle godkjent av George Martin og The Beatles. Alle de duofoniske miksene er byttet ut med de godkjente stereomiksene når de har vært tilgjengelige og noen monomikser i de tilfellene hvor det ikke eksisterer ekte stereomikser.”

Selskapet sier likevel at de har vært nøye på å bevare de spesifikke miksene og redigeringer som var unike for de amerikanske albumene. Disse sporene ble sendt til USA av George Martin, og har nå blitt remastret fra de originale analoge amerikanske masterteipene. Disse er kombinert med de godkjente UK-masterne for å gjenskape den samme rekkefølgen og lydnivået som var på de amerikanske albumene.

 

Eksempel: den amerikanske monoutgaven av “I’m Only Sleeping” har baklengsgitarene på andre steder enn i UK-miksen, og vil derfor være bevart slik på den nye boksen.

Alt dette ifølge heftet som medfølger boksen. Amerikanerne har selvsagt allerede begynt å klage på disse avgjørelsene, da dette gjør at de amerikanske albumene ikke vil høres ut slik de gjorde i gamle dager. Da måtte de ha beholdt romklang, juksemono og det hele. Det fikk de på Capitol Albums-boksene i 2004 og 2006.

Fra heftet. Dette er et stillbilde fra reklamefilmen for albumboksen.

Beatles Anomalies