Det røde og det blå blir analoge igjen

The Beatles 1962-1966 aka “the Red album”.

Analog Planet har tatt en prat med Abbey Roads mastering engineer Sean Magee, som fortalte de at de to kommende Beatlessamlingene på vinyl, det “Røde” (1962-1966) og “Blå” (1967-1970) albumet ble presset fra de originale analoge båndene som pgså ble benyttet til originalpressingene i 1973 – med et par unntak: Monoversjoner med EQ fra monoboksen erstattet de få sporene som var i “falsk” stereo på originalmasterne.

Bortsett fra dette så vil altså forskjellene mellom sporene slik de fremsto på 1973-pressingene og de som er på de originale albumene bestå. Analog Planet siterer Magee, som sa:

“Cutting-notatene som ble skrevet av Harry Moss ble fulgt til punkt og prikke bortsett fra det generelle volumnivået, som var en tanke lavere, men renere. Alt dessuten analogt”

Så når det gjelder hype er AAA det nye DDD nå om dagen.*

Vi går ut fra at det er de opprinnelige britiske masterne som er benyttet, som dere vet er det noen forskjeller mellom de amerikanske og britiske førsteutgavene av disse albumene.

“Help!” på amerikansk utgaven inkluderer den samme liksom-James Bond introen som den miksen vi finner på den amerikanske Help! soundtrack LPen, mens samme sang på britisk utgave ikke gjør det. Dessuten har man på den britiske LPen en stereo “hviskende intro” miks av “I Feel Fine”, mens den amerikanske LPen benytter monomiksen fra Beatles ’65, som er druknet i pålagt ekko fra den tiden. Her er en sammenlikning:

USA kontra UK 1973 Rødt Album

Song
USA
UK
From Me To You  stereo miks, reverserte kanaler  korrekte kanaler
She Loves You  1964 US falsk stereo  1966 UK falsk stereo
I Want To Hold Your Hand   1964 US falsk stereo  1966 stereomiks 
A Hard Day’s Night  1964 monomiks   1964 stereomiks 
I Feel Fine  1964 US monomiks   1964 stereomiks 
Ticket To Ride  1965 monomiks   1965 stereomiks
Help!  1965 stereomiks, “James Bond” intro   Same miks, ikke intro
We Can Work It Out  1965 stereomiks  1966 stereomiks
Paperback Writer  1966 stereomiks, reverserte kanaler    Korrekte kanaler

NB: “Day Tripper” benytter 1965 stereomiks både i USA & UK. “Love Me Do” er en falsk 1963 stereomiks på begge utgaver.

USA kontra UK 1973 Blått Album

Song
USA
UK
 Strawberry Fields Forever  1966 stereomiks  1971 stereomiks
 Penny Lane   1967 monomiks  1971 stereomiks
 I Am The Walrus  1967 US stereomiks   1967 UK stereomiks  
 Hello Goodbye  1967 monomiks  1967 stereomiks

For en komplett sammenlikning mellom miksene som ble benyttet på den opprinnelige amerikanske utgivelsen, den opprinnelige UK utgivelsen og de nye 2010 CD utgivelsene, henviser vi til tabell over disse i denne Wikipedia artikkelen.

The Beatles 1967-1970 (aka “the Blue album”)

Har du forresten tenkt på at før de tok bildet som dekorerer forsiden på det blå dobbeltalbumet så må  George og John ha blitt enige om å ha på seg de beige scenekostymene med striper fra 1966-turneen?  Paul og Ringo har også fargekoordinert seg, men hvor kommer disse klærne fra? De såkalte “mørke” dressene fra 1966-turneen var jo mørkegrønne, mens disse unektelig ser blå ut.


* De tre bokstavene i den såkalte SPARS koden AAA og DDD ble implementert i 1984 og refererer seg til innspilling, miksing og mastering av et spor eller et album. Koden forteller hvilke deler av prosessen som ble fullført ved hjelp av analogt utstyr og hvilke som ble fullført i det digitale domenet. De to første posisjonene, som representerer innspilling og miksing kan enten være en “A” for analog eller en “D” for digital; den tredje posisjonen representerer mastering og vil alltid være D på digitale CDer, men kan være A på LP plater.

I 1979 kom det første digitalt innspilte popalbumet, “Bop ‘Til You Drop” med gitaristen Ry Cooder, utgitt på Warner Bros. Records. Dire Straits 1985 album “Brothers in Arms” var ett av de første albumet som ble innspilt med tanke på CD-markedet, og var en heldigital utgivelse (DDD) i en tid hvor de fleste innspillinger ble gjort med analogt utstyr.

Fra begynnelsen av var selvsagt alle innspillinger analoge hele veien mot den ferdige platen. Da Compact Disc ble lansert beholdt alle de gamle Beatlesalbumene sin første A, ettersom de alle var analogt innspilte. De de fire første Beatles CDene utkom i 1987, sto koden ADD på baksiden av omslaget, hvilket faktisk var en feil. De benyttet de gamle analoge miksene, kun masteringen ble gjort digitalt, så det skulle ha vært AAD. Feilen ble korrigert ved at man satte et klistremerke på platsikkesken til CDen, med teksten “ADD should read AAD”. Som vi vet remikset George Martin “Help!” og “Rubber Soul”, og dette gjorde han digitalt. Så disse to CDene er korrekt merket ADD. For resten av katalogen ble de gamle miksene vurdert som gode nok i 1987, så disse er alle AAD. Vinylplater fra denne perioden ble også presset fra de digitale masterne, dermed er også disse AAD (selvsagt med unntak av “Help!” og “Rubber Soul”).

With The Beatles 1987 CD. Merk SPARS koden og korrigerende etikett.

Fra og med “Brothers in Arms” ble det status, spesielt blant high tech CD samlere, å ha så mange heldigitale (DDD) utgivelser som mulig. Men fra og med årets nye Beatles in Mono vinylutgivelser ser det ut til å bli trendy å ha hel-analoge (AAA) utgivelser. Deres motsvarende stereo LPer fra 2012 ble lagd fra digitale masterne basert på analoge mikser, noe som gjør de AAD (stadig med unntak av “Help!”og “Rubber Soul” som fortsatt er ADD, på grunn av Abbey Road-personalets malplasserte respekt for George Martins 1987-mikser).