DEL 2 – 1965-1970
Damen som sitter som nummer to fra høyre er Tone, nestor og drivkraft på pakkeavdelingen til Heger Plastics på Kjelsås i Oslo. Hun pakket mange Beatlesplater etter hvert, både singler og LPer.
15. ROCK AND ROLL MUSIC / 8 DAYS A WEEK
Den senere utgaven av singlen hadde ikke bare den mer moderne etiketten, men også helt nydesignet omslag. NB! Man finner også varianter der det nye coveret huser plater med gammel type etikett, så da har man kanskje hatt et lite lager med gamle plater som man har puttet i nye omslag.
«Beatles For Sale»-bildet fikk gjøre tjeneste som coverbilde på denne singlen.
17. HELP / I’M DOWN
Et bilde fra innspillingen av Help!-filmen. Det var sjeldent at norske singlecover var så oppdatert som her.
18. I’LL FOLLOW THE SUN / I DON’T WANT TO SPOIL THE PARTY
En sjelden single, fordi den ikke solgte så bra. Skuespillerinnen Eleanor Bron er damen på bildet, og tittelen er feilstavet som I’l Follow…
19. YESTERDAY / ACT NATURALLY
Nok et Help!-bilde ledsaget denne singlen. Pussig nok ser det ut som «Act Naturally» er A-side her, noe som ikke var tilfelle.
20. WE CAN WORK IT OUT / DAY TRIPPER
«We Can Work It Out»/»Day Tripper» har samme coverbilde som i Danmark. Enda et bilde fra «Help!»-filmen…
21. MICHELLE / GIRL
Også dette som stammer fra åpningssekvensen i «Help!». Første utgave hadde lilla som ekstra farge, noe som gjorde at motivet ble litt for mørkt. Neste opplag ble derfor trykt med blått som ekstra farge.
Blå utgave finnes i tillegg uten “10 topper” på baksiden i en utgave fra 1969.
22. PAPERBACK WRITER / RAIN
Paperback Writer/Rain – en grensesprengende single, med et ikke fullt så grensesprengende cover…
23. YELLOW SUBMARINE / ELEANOR RIGBY
Ikke det at Eleanor Rigby / Yellow Submarine-bildet var så nytt heller, men man kan jo se en viss utvikling. I Danmark kan man finne denne i norsk pressing men med dansk omslag.
24. PENNY LANE / STRAWBERRY FIELDS FOREVER
Endelig hadde også britene lagd et spesielt bildecover til en av singlene, og dette britiske coveret ble importert til Norge og huset her norskpressede plater.
Men man gikk tom for de britiske coverne, og et norsk cover ble trykket. Dette er mye vanskeligere å komme over i våre dager enn det britiske, så opplaget var nok lavt.
Plateetiketten til “Penny Lane” var i ny utforming. Fra nå av står det ikke lenger på etiketten at platen var presset i Norge, slik det hadde gjort tidligere. Så man må vite at det er slik en norsk plateetikett ser ut for å vite at den virkelig er norsk.
25. ALL YOU NEED IS LOVE / BABY, YOU’RE A RICH MAN
Denne singlen kom umiddelbart etter at sangen var fremført i Our World-programmet, verdens første satelitt-overførte TV-program. TV-programmet gikk også på NRK, med Knut Bjørnsen som kommentator.
26. HELLO GOODBYE / I AM THE WALRUS
27. LADY MADONNA / THE INNER LIGHT
Nå begynte vi imidlertid å importere cover fra Sverige, slik at vi fikk 4-fargers trykk. Et stilig cover og et bra bilde, dette. Svensk cover, norsk plate. Samme bilde ble benyttet på baksiden.
28. HEY JUDE / REVOLUTION
Hey Jude-coveret led av at bildet var tatt to år tidligere og ikke helt oppdater med hensyn til The Beatles’ utseende. Bildet er tatt under opptakene til en av musikkvideoene gruppen lagde for “Paperback Writer” eller “Rain” i 1966. Svensk cover, norsk plate. Samme bilde ble benyttet på baksiden.
29. BACK IN THE U.S.S.R. / DON’T PASS ME BY
Et «mad day out» bilde fikk æren av å pryde denne singlen, og var helt ok, tidsriktig og fint. Låtene er fra mono-versjonen av “White album”. Svensk cover, norsk plate. Samme bilde ble benyttet på baksiden.
30. GET BACK / DON’T LET ME DOWN
Get Back-singlen var den første som kom i stereo. Nok et «mad day out»-bilde, men nå stemmer ikke bildet med tidsperioden lenger. Paul hadde jo skjegg da de spilte inn denne sangen. Samme bilde ble benyttet på baksiden.
31. THE BALLAD OF JOHN AND YOKO / OLD BROWN SHOE
Ei heller dette, som kom omtrent samtidig med “Get Back”-singlen. Singelen finnes både med Parlophone og Apple-etikett. Samme bilde ble benyttet på baksiden.
32. SOMETHING / COME TOGETHER
Så tilbake til et norsktrykket cover igjen, og farvel til 4 farger. Men bra cover og riktig tidsperiode på bildet oppveier jo litt. Dette er i likhet med “Can’t Buy Me Love” ett av de norske singlecoverne Apple har lisensiert til reklameprodukter, blant annet finnes det en stoffpose med dette motivet.
33. LET IT BE / YOU KNOW MY NAME ( LOOK UP THE NUMBER)
Siste single ut i England var denne, og da fikk også denne utgivelsen æren av å kunne smykke seg med et bildeomslag. Samme bilde ble benyttet på baksiden. Det norske coveret likner det britiske men er litt mykere, fordi det var trykket på papir og ikke – som i England – på papp. Sannsynligvis trykket i Sverige, siden det er i farger.
34. THE LONG AND WINDING ROAD / FOR YOU BLUE
Den siste Beatles-singlen i Norge fikk æren av å ha et cover som er trykket her til lands. Så også de første singlene i solokarrierene til de fire, før vi igjen gikk over først til svensktrykte singler (og pressinger), og deretter til nederlandske.
Nå hadde EMI Norsk AS etablert seg, og da var baksidene slik, med “Hitskudd” som reklamerte for andre plater fra selskapet.
Det var de “norske” singlene, 34 titler i alt, men mange fler om man skal begynne å samle på varianter. Se også vår oversikt over norske LPer og norske EPer.
Siste kommentarer