Paul tar i bruk kunstig intelligens til å utgi en siste Beatles-sang

Tidens løsen midt på nittitallet – kassingler! Men det kommer neppe en til med den nye sangen.

BBC rapporterer at Sir Paul McCartney og hans team har tatt i bruk kunstig intelligens for å utgi en siste sang fra The Beatles i år.

Nye Beatlessanger i 1995-96

På midten av nittitallet renset de tre da gjenværende Beatles, Ringo, Paul og George opp et par John Lennon-demoer for å lage de “nye” Beatles-låtene “Free As A Bird” og “Real Love”. De ble gitt ut som singler, så vel som på de medfølgende albumene til TV-serien deres, “The Beatles’ Anthology”. “Free As A Bird” var på “Anthology Volume 1”, “Real Love” på “Anthology Volume 2”. En Volume 3 ble også gitt ut, og en tredje sang ble forsøkt, men de ga opp, og det virker som det var George som til slutt sa nei.

På begynnelsen av nittitallet hadde McCartney spurt Yoko Ono om hun hadde noen uutgitte innspillinger av Lennon, så hun ga ham kassetter med fire sanger. “Free As A Bird” ble spilt inn av Lennon i 1977, men ble ikke gjort ferdig. Lennon introduserte sangen på kassetten ved å imitere en New York-aksent og si: “Free – as a boid” (fugl). De andre sangene var “Grow Old With Me”, “Real Love” og “Now And Then”. Ono sier at det var George Harrison og Apple-direktør Neil Aspinall som opprinnelig hadde forhørt seg med henne om konseptet med å legge til ny vokal og instrumentering på Lennons demo-kassetter.

McCartney dro til Onos hjem etter induksjonsseremonien i “Rock and Roll Hall of Fame” for å lytte til og motta Lennon-demobåndene; han husker møtet med Yoko Ono:

Hun var der med Sean … og hun spilte et par spor for oss. Det var to nye sanger på mono kassetter som han hadde lagd hjemme … [s]å jeg sjekket det ut med Sean, fordi jeg ikke ville at han skulle ha problemer med det. Han sa: “Vel, det vil være rart å høre en død fyr på hovedstemme. Men prøv det.” Jeg sa til dem begge: “Hvis det ikke går, kan dere legge ned veto”.

To posthume Lennon-utgivelser Paul ikke var klar over.

Under et intervju for Anthology-prosjektet avslørte McCartney at han var overrasket over å høre at Lennons demoer av “Grow Old With Me” og “Real Love” allerede hadde vært utgitt og var godt kjent av Lennon-fans. “Grow Old With Me” debuterte i Lennons demoinnspilling på det posthume Lennon/Ono-albumet “Milk and Honey” i 1984 og “Real Love” i en annen demoversjon enn den Paul fikk var med på soundtrack-LPen til dokumentarfilmen “John Lennon: Imagine” i 1988. Så Paul har ikke brukt av sin tid til å lytte på posthume Lennon-utgivelser.

1+ hadde ny miks av “Free As A Bird” til musikkvideoen.

Ny miks av Free As A Bird

6. november 2015 ga Apple Records ut en ny luksusutgave av “1”-albumet i forskjellige utgaver og varianter (kjent som “1+”). De fleste sporene på “1” har blitt remikset fra de originale flerspors masterne av Giles Martin. Giles Martin, med Jeff Lynne, remikset også “Free As A Bird” for å akkompagnere musikkvideoen til DVD- og Blu-ray-utgivelsene. Remiksen av “Free As A Bird” renser opp Lennons vokal ytterligere, og bruker en annen variant av Harrisons vokalfrase, og erstatter teksten “whatever happened to the life that we once knew” med “whatever happened to the love that we once knew”. Mot slutten av sporet inneholder denne versjonen også et klipp av Lennon som sier uttrykket “turned out nice again” (George Formbys slagord) spilt forlengs – mens det hadde blitt spilt baklengs i den originale miksen av sangen. McCartneys hovedvokal, skrudd lavt i volum i den originale miksen for å fungere som et dobbeltspor for Lennons egen vokal, kan nå høres mer fremtredende i andre vers.

 

Endelig den tredje sangen

I et nytt intervju med BBC Radio (tilgjengelig her) om hans nye fotobok og kommende fotoutstilling, forklarer Paul at AI (artificial intelligence- kunstig intelligens) teknologi har blitt benyttet for å trekke ut John Lennons vokal fra en gammel demo slik at han har kunnet gjøre ferdig sangen.

“Vi har nettopp gjort oss ferdig og den kommer ut i år,” forklarte han.

Paul sa ikke tittelen på sangen, men en nyhetsartikkel fra BBC spekulerer på at det dreier seg om demoen av “Now And Then” fra 1978.

Bandet hadde forsøkt å spille inn sangen, som var en unnskyldende kjærlighetssang som var ganske typisk for Lennons senere karriere, men innspillingsøkten ble raskt avsluttet.

“Det var en dag – en ettermiddag, egentlig – som vi rotet med den,” husket produsent Jeff Lynne.

“Sangen hadde et refreng, men mangler nesten totalt vers. Vi gjorde backing-sporet, en grov innspilling som vi egentlig ikke fullførte.”

Sir Paul hevdet senere at George Harrison hadde erklært sangen “søppel” og nektet å jobbe videre med den.

“Den hadde ikke en veldig god tittel, den trengte litt omarbeiding, men den hadde et vakkert vers og Johns sangstemme,” sa han til Q Magazine.

“[Men] George likte den ikke. The Beatles er et demokrati, så vi gjorde det ikke.”

Men i det nye BBC-intervjuet snakker Paul om hvordan han fant ut at amatører som eksperimenterte med AI hadde klart å få det til å se ut som om John Lennon sang en av Pauls sanger og at han hadde brukt teknikken for å lage “den siste Beatles-platen” , som han kaller det.

Spørsmål: Hva synes du om innsatsen som gjøres gjennom teknologi gjennom kunstig intelligens for å gjenskape de tidlige Beatles som får stemmen din til å høres yngre ut og bringe disse stemmene tilbake fra graven egentlig?

Paul: Vel, det er en veldig interessant ting, du vet, det er noe vi alle prøver å takle for øyeblikket, og prøver å håndtere hva det vil bety. Jeg hører det ikke så mye, for jeg er ikke så mye på internett. Men folk vil si til meg ‘å ja, det er et spor der John synger en av sangene mine, og det er den ikke, det er bare AI, så alt dette er litt skummelt, men spennende, fordi det er fremtiden og vi er i stand til å bruke den typen ting. Da Peter Jackson gjorde filmen, ‘Get Back’ filmen med oss som laget ‘Let It Be’-albumet, var han i stand til å trekke ut Johns stemme fra en liten kassett der den hadde Johns stemme og et piano, så kunne han skille dem med AI. De kunne si til maskinen ‘det er en stemme, dette er en gitar (sic), fjern gitaren’, og den gjorde det, så han har gode bruksområder, så da kom vi sammen for å lage det som blir den siste Beatles-platen. Det var en demo som John hadde som vi jobbet med, og vi er nettopp ferdige og den skal slippes i år. Vi var i stand til å ta stemmen til John og få den ren gjennom denne AI-en, så da kunne vi mikse plata slik man vanligvis ville gjort, skjønner du. Så det gir deg det gir deg en slags spillerom, så det er en god side ved det og så en skummel side, og vi må bare se hvor det fører hen.

Forskjellige teknologier

Vi tipper at det er en blanding av maskinlæring og kunstig intelligens som er benyttet i studio. Maskinlæring har lært seg hvordan pianoet på innspillingen høres ut, og har dermed kunnet trekke det ut fra Johns stemme. Dette er teknikken Jacksons team oppfant under arbeidet med “Get Back”-dokumentaren, som de kalte MAL til ære for Beatles’ medhjelper, Mal Evans. M.A.L. står for Machine Audio Learning, men er også et nick til datamaskinen i Stanley Kubricks “2001 – en romodyssé”, den het HAL. Etter at MAL har gjort den jobben, har kunstig intelligens da kunnet forbedre og forsterke stemmen. Selvfølgelig har amatører som eksperimenterer med AI allerede jobbet med “Now and Then”, du kan høre et eksempel her.

Når det gjelder den fjerde av de sangene Yoko overleverte til Paul, “Grow Old With Me”, så har Ringo utgitt sin egen innspilling av denne på sitt siste album, “What’s My Name” i 2019 – med Paul på laget på bass og koring. Den kan du høre her.