Stor og liten miksepult
EMI TG12345 er en enestående miksepult som ble spesialbygd av EMI Studios i 1968. Året etter var den denne som ble benyttet til innspillingen av det siste Beatlesalbumet, Abbey Road. Nå er den til salgs.
“Abbey Road er et av de beste albumene som noen gang har blitt laget, og det høres så bra ut på grunn av denne miksepulten,” sier Dave Harries, som deltok i en rekke av innspillingene til The Beatles med denne miksepulten. “På grunn av måten Abbey Road ble spilt inn på, har albumet en særegen lyd som preget fremtiden for popinnspillinger.”
Miksepulten ble også benyttet til soloprosjektene, John på singlen “Instant Karma!” og hans “John Lennon/Plastic Ono Band” album, Paul McCartneys “McCartney”, George Harrisons “All Things Must Pass” og Ringo Starrs “Sentimental Journey”. George Harrison var så begeistret for lyden denne miksepulten kunne frembringe at han gjerne ville kjøpe den da EMI ville bytte den ut med en ny miksepult. Han fikk avslag, da EMI var redd for at den ville bli plukket fra hverandre og kopiert av konkurrentene. I stedet donerte EMI miksepulten til en skole i nabolaget. Skolen visste ikke hva de skulle gjøre med den (kanskje fulgte det ikke med en bruksanvisning?) og kasserte den. Den ble stående på lager, da en musiker oppdaget den ved en tilfeldighet. Han likte knottene og tenkte å bruke de på gitaren sin.
Da skolen ble klar over hva det var de hadde stående på lager beholdt de den, men gjorde likevel ingenting med den. Den ble derfor stående ubrukt i årevis, inntil et prosjekt ble startet for å restaurere maskinen. Nå vil den bli auksjonert av en markedsplass for musikk på nett, Reverb.
Malcolm Jackson og sønnen Hamish Jackson, som begge er fra Hertfordshire, har jobbet i en større gruppe for å gjenopprette den unike EMI TG12345-miksepulten. De har sitt eget firma , Malcolm Jackson Quipment, som spesialiserer seg på å selge studioutstyr. De var en del av teamet som restaurerte maskineriet under veiledning av tidligere EMI-tekniker og Beatles-samarbeidspartner Brian Gibson, som hadde brukt den på 1960-tallet. Dette var den første av bare 17 slike miksepulter over hele verden laget av EMI, og dette er prototypen.
Etter å ha blitt demontert og stått ubrukt i mer enn fem tiår, gjennomgikk miksepulten en femårig restaureringsprosess. Gibson, sammen med et team av lydingeniører og teknikere, klarte å gjenforene konsollen med 70 % av dens originale deler, og samarbeidet med eksperter i britiske selskaper for å trofast reprodusere reservedelene for å få den til å sømløst fungere sammen med sine eldre tilsvarende.
Etter år med arbeid klarte Gibson og teamet hans å bringe miksepulten til nesten nøyaktig samme stand som den var da den sto i EMI Studios (senere kjent som Abbey Road Studios etter suksessen med albumet). I følge Hedges hadde miksepulten sist blitt brukt under Beatles’ soloinnspillinger på 70-tallet frem til i høst, da Reverb samlet artister og teknikere i et legendarisk London-studio som ble gjenåpnet bare for å sette innspillingskonsollen på prøve i forkant av salget.
“Denne spesielle miksepulten er en engangstilfelle. Den er unik. Du kan ikke erstatte den,” sa Harries om TG 12345. “Den høres så bra ut at det holder opp mot enhver moderne miksepult, og på mange måter er det sannsynligvis bedre. Fordi den på den tiden ble bygget til en annen standard – uten å tenke kostnad. EMI bygde denne for at den skulle være den beste i verden.”
Prisen? $3,051,757.07 eller ca 33,5 millioner kroner.
Da er det adskillig billigere å kjøpe en eldre modell i miniatyr, EMI REDD.51 fra 1964. Den får du nå som LEGO byggesett fra nettbutikken til Abbey Road Studios. Men skynd deg, den er i begrenset opplag og koster kun 300 Euro.
Siste kommentarer